Fysiek Bewijs als marketingstrategie
Euh wat…? Fysiek bewijs? Wat heeft dit met marketing te maken?
Heel simpel, om vertrouwen te creëren bij klanten zal je moeten aantonen dat je product of dienst van goede kwaliteit zijn. Dit kun je onder andere doen door middel van visualisatie, dat is nu precies waar Physical Evidence over gaat. Fysiek Bewijs.
In dit artikel ga ik de voordelen en de manieren delen waarom je voortaan ook meer fysiek bewijs gaat laten zien op je website en je sociale kanalen.
Alles gaat om je uitstraling
Als team zijn wij er van overtuigd dat jouw klant wil zien wat ze kunnen verwachten, zij willen fysiek bewijs van jouw kunnen. Kortom aan jou de vraag: kun jij jezelf bewijzen?
Vrijwel iedereen start vooraf een online onderzoek over jouw kunnen. Hoe fijn is het dan dat je jezelf daar al kunt bewijzen. De eerste stap. Maar, dan zijn ze nog niet over de drempel, ze drukken net aan op je deurbel voor meer informatie.
Een sterke basis is het begin
Het creëren van fysiek bewijs start met je logo en huisstijl. Zorg dat je een professioneel logo laat maken door een grafisch ontwerper. Bedenk en bespreek hoe je je logo met bijpassende huisstijl wilt vormgeven. Deze kun je dan gebruiken in al je communicatie uitingen, zoals je visitekaartjes en briefpapier. Maar natuurlijk ook voor je online content op je website en sociale media.
Heb je een winkel, hotel of restaurant? Dan komt de sfeer, de belevenis die er geeft er nog bij. Wat is je stijl en hoe verwerk je deze in de aankleding, welke materialen gebruik je? Denk eens aan de muziek, maar ook belangrijk: de geur.
Neem je klant zowel fysiek als online mee in jouw zaak.
Gebruik je verhaal
Vertel jij wel het juiste verhaal? Creëer jij waarde met je verhaal? Het klinkt heel simpel, dat is het natuurlijk niet. Het gaat om jouw/jullie verhaal. Het verhaal van een product of dienst en zeker het verhaal van het bedrijf. Kortom, geef je merk waarde met je verhaal.
Wel is het belangrijk dat je beseft dat het creëren van een verhaal geen doel op zich is, het moet echt zijn. Daarnaast dient storytelling als gereedschap in je marketing. Waarbij het gaat om hoe je het verhaal vertelt, dit is belangrijker het verhaal zelf.
Reviews!
Nog eentje die je niet mag vergeten als het gaat om fysiek bewijs zijn de reacties van je klanten! Reviews kunnen teksten zijn op je website, aanbevelingen op sociale media en Google of misschien wel met een video die je klant heeft opgenomen. Je kunt er als tegenprestatie ook een logo bijzetten. Dit geeft nog meer vertrouwen voor je potentiele klant, maar biedt ook direct promotie voor je klant die de review heeft geschreven. Kortom, win win.
De voordelen 🌪️
- Je potentiële klanten weten op voorhand al waarom ze bij jou moeten zijn en wat je te bieden hebt. Zo creëer je voor jezelf een ‘warm’ contact.
- Je geeft je potentiële klant de kans om te lezen hoe zijn voorgangers het hebben ervaren.
- De klant gaat sneller over tot de aankoop, omdat hij/zij voldoende vertrouwen heeft gekregen in jou, je vakkennis en de geboden diensten en/of producten.
Oftewel alles staat in het teken om jou (nieuwe) potentiële klant centraal te zetten.
Werk aan je Merk
Om het jezelf makkelijker te maken is het van belang dat jij je bedrijf, dienst of product als een merk gaat beschouwen.
Het creëren van een merk gaat verder dan een logo en kleurkeuzes, het gaat over een merkstrategie die een merk over een langere tijd opbouwt.
Het is een mix. Het moet kloppen. Passen bij zowel jou, je bedrijf als je klant. Een kloppend plaatje maakt het fysieke bewijs voor je (toekomstige) klant nog sterker.
