Marketing een wedstrijd?!

Annemieke Ceelen Yuna Sky

“Marketing is een wedstrijd om de aandacht van mensen”

Deze quote is van een bekende man in de marketing: Seth Godin. Maar, wat vinden we er van? Zo zonder context. Is dat de bedoeling van marketing, een wedstrijd om aandacht?

Aandacht is sowieso je doelstelling met marketing. Maar wij zijn zelf niet zo van de wedstrijdjes, wél van het creëren van reuring rondom je merk. Een windhoos aan ideeën om je merk onder de aandacht te brengen, zichtbaar te maken en om zichtbaar te blijven. Aandacht. Dat is het woord.

Hét moment om media aandacht te vragen voor je merk, jouw als ondernemer, je bedrijf, dienst en of product is nú. In ‘komkommertijd’. Maar hoeveel van jullie maken hier ook daadwerkelijk gebruik van?!

Wij zijn benieuwd waarom je nu juist wel of niet in de publiciteit wil komen én of je al eens gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheden tijdens komkommertijd. Komkommertijd is een periode waarin relatief weinig nieuws is. Dat is een probleem voor journalisten, want zowel kranten, sociale media als televisie programma’s moeten wel gevuld worden. Hierdoor kan het zijn dat redacties soepeler omgaan met de criteria en zij gemakkelijker ‘zacht’ nieuws publiceren.

Onlangs kreeg ik de vraag: ‘maar hoe interessant is het nu om in een rustige periode in de media te komen?‘. Voor ons heeft deze vraag een simpel antwoord: het is zeker heel aantrekkelijk! Het betekent dat je een grotere hebt kans op gratis publiciteit.

Leuk, komkommertijd. Fijn dat er meer ruimte is om in de media te komen, maar hoe zorg je nu dat je ook daadwerkelijk publiciteit krijgt?! Een goed idee en een professioneel persbericht zijn voldoende. Een tekstschrijver weet precies hoe zij nieuws interessant maakt met een sterk opgebouwd verhaal. Dit maakt het gemakkelijker voor de redacteur en maakt de kans op daadwerkelijke plaatsing nog groter. Enige wat je dan nog moet doen is: het bericht verzenden voor publicatie, maar dat is een logisch gevolg.

Extra voordeel van komkommertijd:
Laten we een recent voorbeeld gebruiken waarbij we een extra voordeel van komkommertijd gebruiken. Een klant van ons heeft meer dan een jaar geleden een sterk interview gegeven aan een bekend magazine. Afgelopen maand is dit interview in herhaling viraal gegaan op sociale media. Daarbij kun je de publiciteit uitgebreid benutten voor je eigen sociale kanalen én het geeft een extra lading als fysiek bewijs voor je toekomstige klanten.

Kortom, als marketing een wedstrijd is om de aandacht van mensen is dan is dit hét moment om deze gelegenheid met beide handen aan te grijpen.

Groet, Annemieke

Wil jij gebruik maken van komkommertijd? Wij denken graag me je mee over jouw verhaal met nieuwswaarde én onze tekstschrijver Pauline is ook een kei in het maken van persberichten. Win-Win-Win!

Marketing wedstrijd Yuna Sky

Meer inspiratie? Lees dan ook onderstaande blogs!

Fysiek bewijs
Marketingmix
Ondernemer, jij bent aan zet

Volg ons

Je kunt meer over ons te weten komen door ons te volgen op een van de volgende kanalen, wie weet kom je er achter waar wij van de week uithang en spreken we elkaar dan.