Marketingmix in de praktijk

In 2021 draait het in “marketingland” meer dan ooit om het onder de aandacht brengen van producten of diensten. Dit doen we onder andere doormiddel van (online) adverteren, maar nog veel belangrijker door het creëren van merken. In deze blog beschrijven we de marketingmix in de praktijk.

Maar is deze interpretatie van marketing te beperkt? Reclame maken en merkmarketing zijn weliswaar belangrijke onderdelen van de marketingdiscipline, maar marketing betreft meer. En dat is waar! Daarom delen we met jullie: de marketingmix in de praktijk.

Marketing in de mix

De uitgangsbasis voor veel marketingplannen zijn de 4 P’s welke we terugvinden in een zogenaamde marketingmix. Noem ze de ingrediënten die een bedrijf ter beschikking heeft om hun doelgroep(en) te benaderen en te bewerken. Uiteraard met als doel om een positie op de markt te verwerven of te vergroten. De 4 p’s zijn:

Natuurlijk hangt hier nog een heel lijstje met ingrediënten onder, maar dit geeft een beeld van de 4 P’s. Deze kun je bijvoorbeeld aanvullen met:

  1. PRODUCT (en PRESENTATIE): Hoe ziet het product eruit in de praktijk?
  2. PRIJS: Wat is de juiste prijs voor het product of de dienst?
  3. PLAATS: Op welke manier kun je de dienst/het product bij de klant krijgen?
  4. PROMOTIE: Hoe bereik je de doelgroep?

Kortom, er zijn nogal wat instrumenten welke je kunt gebruiken in je marketingplan. Maar, er zijn nog meer P’s die je in de marketingmix kunt gooien om je marketingplan te verbreden.

🌪️ PERSONEEL
🌪️ PARTNERS
🌪️ PSYSICAL EVIDENCE
🌪️ PERIFERIE
🌪️ PACKAGING
🌪️ PUBLIEK

Wij richten ons hoofdzakelijk op de promotie voor bedrijven. Maar, dit staat natuurlijk nooit los van de andere p’s, die hebben wij altijd nodig voor het onderdeel promotie.

De P waarvan je misschien denkt dat we die zijn vergeten is de P van Proces. Maar deze gebruiken we uiteraard als leidraad. In het proces benoem je alle onderstaande P’s, hier worden alle procedures beschreven die te maken hebben met het Product dat uiteindelijk geleverd wordt aan de klant. Kortom, alle stappen die hier tussen zitten vallen onder het proces.

PRODUCT (- DIENST)

In de marketing is het belangrijk om de stappen van begin tot eind in zicht te hebben. Bij zowel producten als diensten gaat het al snel om verwachtingen van de klant. Succesvolle leveringen van diensten of producten zorgen voor goede recensies, mond-op-mond reclame en wat je hier ook onder kunt voegen is het vragen om feedback. Dan kom je weer terug bij het proces en kun je op zoek naar hoe je dit kunt verbeteren.

PRESENTATIE

Onder product beschrijf je de functie en eigenschappen van het product. Maar denk je ook na over de naam, ga je op zoek naar een passende vormgeving en zorg je dat het past bij het imago van je bedrijf. Al een belangrijk deel wat gebruikt wordt in de promotie. Een goed moment om Yuna Sky al in te schakelen zodat je op tijd je merk voor ogen houdt én Lisette kan aanschuiven als grafisch ontwerper.

PRIJS

Uiteraard kan de prijs niet ontbreken om een succesvolle marketingmix te maken. De prijs hangt deels af van het productieproces, distributie, maar je doelgroep is hierbij ook een belangrijke factor. Wat heeft je doelgroep hiervoor over en wat kunnen zij zich veroorloven. Hierbij moet je de rol van concurrentie ook niet onderschatten. Met marketing kun je uiteraard wel proberen om toegevoegde waarde te ‘maken’, hierbij zou je kunnen denken aan het creëren van een merknaam waardoor consumenten bereidt zijn meer te betalen voor jouw product of dienst. Het is uiteindelijk de de consument die bepaalt of hij/zij het product het geld waard vindt.

PLAATS

Hoe krijg je het product bij je klant. Waar wordt je product gemaakt en op welke plek kan je klant het kopen? In dit onderdeel wordt vaak de kracht van marketing vergeten. Hier liggen regelmatig commerciële kansen te wachten om benut te worden. Zeker ook in online zichtbaarheid.

In ons volgende artikel bespreken we het onderdeel promotie! Ook moeten we de ‘extra’ P’s niet vergeten. We gaan daarom ook nog een artikel schrijven over Physical evidence én uiteraard Publiek.

Marketingmix in de praktijk

Op zoek naar meer inspiratie?
Lees dan onderstaande blogs!

Meer-bezoekers-website-Yuna-Sky
Martiena-de-graaf-Yuna-Sky

Volg ons

Je kunt meer over ons te weten komen door ons te volgen op een van de volgende kanalen, wie weet kom je er achter waar wij van de week uithang en spreken we elkaar dan.