Trek meer bezoekers naar je website
Iedere website wil bezoekers hebben. Logisch, want anders heb je voor niets je mooie website aangemaakt. In deze blog beschrijven we hoe je meer bezoekers trekt naar je website.
Je wilt dat de bezoekers kennis maken met je producten om vervolgens over te gaan tot aankoop. Dit noemen ze ook wel ‘klantreis’.
Klantreis
De term ‘klantreis’ betekent, dat ze op de één of andere manier bij je terecht zijn gekomen en dat je ze niet meer mag verliezen. Ze komen bij jou, omdat ze iets van je nodig hebben. Bezoekers zullen bijvoorbeeld een bepaald zoekwoord hebben ingetypt en daardoor op jouw website zijn uitgekomen.
Daarom is het goed om ze bij je te houden. Dat je gaat inspelen op datgene wat ze van je nodig hebben. Ze hebben vaak meer tijd nodig of voeren een klein onderzoek uit om erachter te komen of ze dit bij jou willen kopen. De keuze is namelijk reuze en daarom is het goed dat jouw zaak gaat opvallen.
Dat ze niet meer verder gaan zoeken, maar dat ze daadwerkelijk bij jou gaan afnemen!
Voordat het zover is, is het goed dat je meer verkeer naar je website gaat leiden. Met meer ‘verkeer’ worden de bezoekers aangeduid. Hoe je dit voor je zaak kunt doen, ga ik met je delen in dit artikel.
Website tips:
- Waarom kiezen voor jouw zaak?
Deel op je website, achtergrond informatie over jouw zaak. De zaak waar hun product verkrijgbaar is. Wat is de meerwaarde die jij te bieden hebt en wat is het verschil betreffende andere bedrijven?
Is dit bijvoorbeeld de services die jij en/of jullie verlenen? Kunnen ze bij jullie terecht voor alle vragen en uitleg? Dat is dit zeker een meerwaarde, omdat dit de klant een veilig gevoel geeft. Of de ervaring dat ze geen nummer zijn, maar een volwaardig persoon die iets bij jullie wilt kopen. Hiermee kun je vandaag de dag het verschil maken in de online wereld.
Richt daarom een ‘over ons’ pagina in. Vertel wie jullie zijn, wat jullie doen en waarom jullie zo’n ongelofelijke passie hebben voor jullie zaak. Door je persoonlijke verhaal te delen, krijgt men een duidelijker beeld over jullie.
- Pagina’s als zoekresultaten op Google
Iedere pagina kan een zoekresultaat zijn. Als je wilt dat de pagina’s goed gevonden worden op zoekmachines, dan heb je de plug-in Yoast nodig. De basis hiervan is gratis. Dankzij Yoast, ga je aan iedere pagina een kleine samenvatting koppelen. Je hebt maar plek voor 2 zinnen, die gaan ervoor zorgen dat de betreffende pagina hoger komt in de zoekresultaten.
In deze twee zinnen, is het goed dat je key-word erin staat. Dit is zeg maar het woord dat je pagina omschrijft. Je mag dit woord maar 1 keer als key-woord voor je hele website gebruiken.
Misschien klinkt het nu een beetje cryptisch, maar als je hier meer over wilt weten, Google staat er praktisch vol van. Dit onderdeel wordt ook wel: SEO genoemd.
- Op afbeeldingen word je ook gevonden
Is het je al een keer opgevallen dat bij google ook afbeeldingen als zoekresultaten worden getoond? Zonder dat jij dit wellicht expres inzet, word je zaak ook gevonden op deze visuele manier. Denk bijvoorbeeld aan de afbeeldingen die op je website staan. Dit zal ook wel de hoofdreden zijn waarom Pinterest als zoekmachine erbij gekomen is.
Het is belangrijk voor je website, dat je de afbeeldingen een naam geeft in plaats van een cijfercode zonder betekenis. Deze afbeeldingen worden ook bij Google getoond door middel van deze titel. Bij de zoekwoorden [naam van jouw zaak] wil je toch ook dat jouw website te zien is?
Je kunt ook de afbeeldingen van je website doorzetten naar Pinterest. Koppel je website en door één druk op een knop, kun je ze doorsluizen naar Pinterest. Super handig en efficiënt. Ook zeker een meerwaarde voor je zaak om deze zoekmachine hiervoor te gebruiken.
- Maak je website mobiel vriendelijk
Je ontkomt er niet meer aan, je website moet echt mobielvriendelijk zijn. Google is namelijk erg streng op het delen van zijn zoekresultaten. De ranking tussen een wel of niet mobielvriendelijke website is bepalend. Daarom is dit een essentieel onderdeel om als eerste te doen bij je website, mocht je dit nog niet gedaan hebben.
- Controleer de snelheid van je website
Ook dit is een belangrijk punt, waarmee je kunt scoren bij zoekmachines. Wanneer het laden van je website te lang duurt, dan haakt je websitebezoeker af. Ze gaan dan eerder naar een ander bedrijf kijken, waar het laden sneller gaat. Dit is ontzettend jammer en zeker iets wat we moeten zien te voorkomen, want je verliest hierdoor dan een waardevolle potentiële klant.
Dankzij meerdere (gratis) plug-ins kun je dit uitzoeken en versnellen. Vaak komt dit door ‘te grote’ bestanden op je website. Denk aan afbeeldingen, maar ook aan de bestanden die de snelheid verlagen.
Afbeeldingen kun je via een plug-in verkleinen of verklein ze voordat je ze op de website zet. Ook pdf bestanden kun je eerst verkleinen. Zorg ervoor dat je website snel laad, zodat je hierdoor bezoekers op je website houdt.
- Vooruitgang meten door het bijhouden van statistieken
Op je website kun je ook de statistieken dankzij Google Analytics bijhouden. Hierdoor kun je perfect zien welke pagina’s het goed doen en waar je klanten nog meer informatie over willen. Over deze onderwerpen kun je bijvoorbeeld blogs, video’s en sociale media berichten schrijven.
Google analytics is volledig gratis. Je hoeft alleen je website hieraan te koppelen, zodat hij de juiste website analyseert. Dit doe je door een bepaalde code te plaatsen op je website. Je verifieert hiermee het bewijs dat jouw Google account bij je website hoort. Het is immers niet de bedoeling dat je achter deze waardevolle informatie komt van elke willekeurige website.
Oftewel, er is een hoop winst te halen uit een goede website. De eerste stap is, dat je gevonden gaat worden door zoekmachines. Denk aan Google, Pinterest en YouTube. Alle drie kun je ze gratis voor je laten werken.
Zorg er vervolgens voor dat je website ook klantvriendelijk is ingericht. Dat ze geen moeite hoeven te doen, maar dat alles gewoon duidelijk is. Als dit goed staat en alle tips van dit artikel zijn toegepast, dan ga je meer bezoekers op je website krijgen en houden.