Ondernemers in gesprek

Veel ondernemers gebruiken de herfst om het jaar te overdenken en een blik naar volgend jaar te werpen. Maar wat als je door de bomen het bos niet meer ziet?

Wat als je niet weet waar je staat, waar je heen wilt en hoe het pad daar naar toe gaat? Dan ga je in gesprek met een onafhankelijk adviseur, in deze blog neem ik je mee in een aantal van deze ondernemers gesprekken.

Terwijl ik rustig luister naar het verhaal van de ondernemer, stel ik tussendoor gerichte vragen. Zo help ik ongemerkt de ondernemer in zijn of haar zoektocht door het totaal onoverzichtelijke bos. Tijdens onze gesprekken kappen we bomen, kiezen we een richting en gaan we samen op zoek naar een begin en eindpunt. Kortom, aan het einde van ons gesprek heeft de ondernemer weer genoeg materiaal om over na te denken en kan gestart worden met het plan, vaak gericht op meer PR & Publiciteit.

Ondernemers in de praktijk

Natuurlijk stopt mijn werk daar niet. Het is wel meer dan het geven van richting, tips, raad en advies. Eerder schreef ik al eens een blog over het proces dat ik met ondernemers doorloop, nu kom ik met voorbeelden die ik in de praktijk meemaak.

Jij hebt vast wel weer nieuwe ideeën!”

Bovenstaande kreet, hoor ik gelukkig heel erg vaak. Hier ligt ook mijn kracht. Er zijn veel vragen die ik regelmatig hoor, ik zal er een aantal voor je beantwoorden:

” Annemieke, het afgelopen jaar heb ik veel nieuwe klanten gekregen, maar ook een heel aantal bestaande en zeer gewaardeerde klanten zien vertrekken. Wat gaat er fout? “

Deze vraag krijg ik regelmatig. Dan gaan we samen op zoek naar de reden waarom bestaande klanten weggaan en heel belangrijk: naar waar ze naar toe gaan. Maar natuurlijk is het ook interessant om te weten hoe je de nieuwe klanten aantrekt en hoe je deze kunt behouden. Goed klantcontact is essentieel voor je bedrijf. Dit moet je onderhouden, klanten willen van je horen.

” Er moet toch meer ruimte op de markt zijn? Waar liggen mijn kansen? ” of ” Waar vind ik mijn ideale klant? “

Het antwoord op deze vragen is verre van zwart-wit. Ik denk dat iedere ondernemer regelmatig zijn of haar klanten moet analyseren. Daarnaast moet je kijken hoe je in contact komt met potentiele klanten. Wat ik wel zeker weet is dat je zelf aan de bak moet, nooit wachten tot ze naar jou komen. Laat zien dat je er bent. Toon lef en probeer nieuwe dingen. Geef jezelf ook de tijd om je plannen te laten werken, het doen slagen kost nu eenmaal tijd. Evalueren is wel belangrijk om te zorgen dat je op je het juist pad blijft.

” Hoe krijgen mijn medewerkers meer begrip voor elkaar en een beter beeld van onze klanten? “

Dit antwoord is duidelijk, maak een schets van je klant: wie is je klant? Hierbij moet ik wel zeggen dat ik altijd een training aanraad om de communicatie te verbeteren en om elkaar en/of je klant beter te leren kennen. Geef je medewerkers de handvatten om hierin verder te komen, geef voldoende tijd en aandacht aan teambuilding zal dit direct een gunstige werking hebben op de motivatie van je medewerkers en terug te zien zijn in je cijfers.

Loop jij nu al een tijd rond te dwalen in een bos en wil jij ook meer PR & Publiciteit voor je bedrijf? Ben je op zoek naar nieuwe kansen, wil je meer weten over je klanten of wil je gewoon eens een oriënterend gesprek? Maak dan de weg vrij, neem stappen en als je er aan toe bent dan hoor ik natuurlijk graag van je!

Groet, Annemieke

Meer inspiratie? Lees dan onderstaande blogs.

Blog Blijven Vernieuwen
Ondernemer aan zet
Succes een keuze

Volg ons

Je kunt meer over ons te weten komen door ons te volgen op een van de volgende kanalen, wie weet kom je er achter waar wij van de week uithang en spreken we elkaar dan.