Ongeschreven regels van een inhaakkalender
Vóórdat je gaat beginnen met een inhaakkalender wil ik graag een aantal ‘ongeschreven inhaakregels’ met je doornemen, zodat vooraf bepaalde punten kunt voorkomen. Deze regels ga ik met je behandelen tijdens dit artikel.
Ga je ook ‘inhaken’ in je eigen sociale media content? Wat leuk, want hiermee ga jij op een originele manier kleur geven aan bepaalde inhaakdagen. Om het overzichtelijk voor jezelf te maken hebben wij een inhaakkalender voor je gemaakt. Deze kun je gratis downloaden in onze online toolbox.
1) 3x In de maand is voldoende
Je volgers willen jou leren kennen, een kijkje achter de schermen krijgen, een quote etc. Blijf daarom variëren in je berichten thema’s. Wanneer je inhaak op inhaak blijft delen, dan verlies je automatisch de dynamiek in je content uitingen en dat zou jammer zijn. Ga daarom voor maximaal 3x in de maand, zodat je kwaliteit blijft waarborgen.
2) Schrijf je bericht groter dan 1 alinea
Door een inhaak moment te kiezen, betekent het niet dat je na 2 zinnen klaar bent met je tekst. Nee, vertel juist waarom je deze specifieke inhaak dag hebt uitgekozen, wat je eerste gedachten was of welke ervaring/herinnering je er aan hebt. Geef daarom uitleg over je inhaakmoment, omdat je het niet ‘zomaar’ doet. Je hebt een reden en die willen wij als lezer weten.
3) Speel in de op humor
Door in te spelen op de lach, ga jij jouw enthousiasme doorgeven. Er zijn zoveel leuke momenten die hiervoor kunnen dienen. Denk maar eens aan de bijzondere feestdagen die overgewaaid zijn uit Amerika. Daar vieren ze bijna iedere dag wel iets ‘bijzonders’.
4) Doe het niet omdat iedereen het doet
Bij alle nationale feestdagen is het natuurlijk meer dan logisch dat jij er op inhaakt. Zorg er wel voor dat je altijd origineel bent, jezelf blijft en het echt leuk vindt om te delen. Door het te doen omdat iedereen het doet, dan doe je het met de verkeerde intentie. Het zou goed kunnen dat de lezers dit feilloos doorhebben, omdat je signalen iets anders vertellen.
Als je rond de kerstdagen alleen maar ‘fijne kerstdagen’ in je bericht zet, dan kom je erg karig over. Vertel erbij wat je voor een ander hoopt vanuit jouw expertise bijvoorbeeld. Hierdoor maak je het bericht in één keer persoonlijker.
5) Geef meerwaarde
Zorg dat in ieder Sociale media bericht een boodschap zit verwerkt. Met welke reden deel je een bericht, wat wil je ermee vertellen? Zonder een boodschap is je bericht minder van betekenis voor je volgers.
Je vindt onze inhaakkalender in onze toolbox. Hier vind je nog meer gratis downloads, zoals een lijst met pittige woorden en meer dan 50 Business Quotes.