Online presenteren: Live!

Online Live gaan op bijvoorbeeld facebook en/of instagram is een leuke manier om contact te krijgen met je volgers. Onder je volgers zitten je (potentiële) klanten, maar misschien ook je cursisten aan wie je een online training geeft.

In deze blog beschrijf ik 6 voordelen voor ondernemers om LIVE te gaan en deel ik mijn tips om ‘opname’ voor te bereiden.

1. Meer views dan foto’s
Het grootste voordeel van online live, is dat je in korte tijd meer mensen kunt bereiken met je filmpje. Dit is namelijk sinds een leuke tool die je kunt gebruiken op facebook en instagram. Je volgers zullen het waarderen dat je het gebruikt.

2. Melding
Je volgers krijgen allemaal een melding dat je ‘live’ bent. Zij kunnen door één druk op de knop, direct je video zien. Bovendien pak je ook extra promotie door die ‘ik-ben-live’ melding. 

3. Promotie
Vooraf kun je promotie maken voor je opname. Vertel de datum, tijdstip en het onderwerp van je video. Zo worden je volgers meteen geprikkeld om klaar te zitten voordat je live video begint.

4. Contact
Door de live opname leert je (toekomstige) klant jou kennen, waardoor je vertrouwen opbouwt. Ze zien het gezicht achter je bedrijf. 

5. Interactie
Tijdens het opnemen kun je interactie gaan zoeken met de kijkers. Jij kunt bijvoorbeeld vragen stellen en zij kunnen zowel antwoorden als vragen stellen via de chatfunctie. Hier zijn leuke interactieve opties voor.

6. Terug kijken
De mensen (je volgers en toekomstige volgers) die je niet ‘live’ hebben gezien, kunnen op een andere moment (naar keuze) je filmpje terug kijken. Je video blijft gewoon na de opname op je eigen pagina staan. Hierdoor kun je nog meer weergave genereren.

Voor je gaat starten met online live gaan is het belangrijk om te bedenken wat je wilt bereiken met je LIVE opname

Wat is je doel voor je opname?
Voor elke presentatie is het belangrijk om een doel voor jezelf te stellen. Door een doel te bepalen kun je je gerichter gaan voorbereiden. In deze blog deel ik graag een aantal voorbeeld doelen met je. Ik ben er van overtuigd dat jouw doel ertussen staat of dat je hier inspiratie van krijgt.

Formuleer je doel
Een doel kies je zo uit dat deze altijd bij jou, je onderneming en je product past.

Stap 1  –  Voorbeeld doelen:
–      Een bekendmaking van een winactie;
–      Een tip delen;
–      Een instructie geven;
–      Promoten van een product;
–      Een vraag stellen;
–      Demonstratie van je product.  

Stap 2  –  Wat wil je met je doel bereiken?:
–      Ik wil een live bekendmaking doen, omdat …
–      Ik geef een tip, zodat …
–      Ik maak een instructie opname, waardoor …
–      Ik wil graag mijn product promoten, zodat …
–      Ik wil een vraag aan mijn doelgroep stellen, zodat …
–      Ik wil een demonstratie van mijn product geven, omdat …  

TIP: Formuleer je doel: Hoe concreter, hoe beter!

Stap 3  –  Een criterium koppelen aan je doel:
Wanneer heb jij je doel behaald of wanneer ben jij tevreden?

Maak de zin af:  Ik ben tevreden wanneer…
Zo kun je achteraf gaan bekijken of jij je doel hebt bereikt. Behaal je hem niet, dan weet je ook de volgende keer wat jij anders moet doen voor je opname.

Je kunt je doel makkelijk en snel bepalen door deze drie stappen te volgen. Denk niet te moeilijk! Je volgende stap is een boodschap maken voor je presentatie.

In mijn volgende blog geef ik nog meer tips over een goede voorbereiding en geef ik je waardevolle tips om je ‘live-moment’ goed te starten.

Tot dan, Martiena

Wil je meer weten over online presenteren? Lees dan hier mee over mij!

Volg ons

Je kunt meer over ons te weten komen door ons te volgen op een van de volgende kanalen, wie weet kom je er achter waar wij van de week uithang en spreken we elkaar dan.