Promotie in je marketingplan
Als Yuna Sky bieden wij als team op het totale marketingplaatje, maar met name op de 4e P: PROMOTIE. Lees hieronder hoe je promotie kunt verwerken in je marketingplan.
In een eerdere blog schreven wij al over de marketingmix. Omdat wij ons met name richten op het onderdeel promotie, bespreken we dat in deze blog.
Bij het onderdeel promotie omschrijf je onder andere de marketing activiteiten die je als bedrijf inzet om je doelgroep te bereiken.
Promotie in de mix
Om tot een goede mix van promotie te komen kun je de volgende structuur aanhouden en beschrijven:
- Doelgroep
- Communicatiedoelstellingen
- Boodschap
- Kiezen voor een medium
- Budget
Doelgroep analyse
Hier gaan we in een volgende blog nog verder op in, maar het is wel goed om hier voor jezelf over na te denken. Of je nu een starter bent of al jarenlang een onderneming hebt. Het blijft belangrijk om jezelf scherp te houden en je bedrijf eens onder de loep te nemen. Het kan namelijk zo maar zijn dat je antwoorden nu anders zijn dan toen je begon.
Communicatiestrategie
Bij promotie gaat het om alle communicatie bedoeld van een bedrijf, gericht op het stimuleren van verkoop. Dit noemen we ook wel marketingcommunicatie.
Communicatiedoelstellingen beschrijven het doel wat jij met je uitingen en marketing acties wilt bereiken. Deze stap komt na het onderzoeken van je doelgroep zodat je deze nog beter kunt aanspreken.
Met de juiste communicatie verbeter je de naamsbekendheid en je imago.
Hoe kom je in contact met je klant?
Er zijn dus veel manieren waarop promotie gemaakt kan worden voor een product of merk. In het marketing communicatieplan verwerk je op welke manier en met welke boodschap de doelgroep wordt benaderd en geef je duidelijk aan met welk middel je je doelgroep wilt gaan beïnvloeden. En niet geheel onbelangrijk hoe kun je communicatie inzetten om jezelf van anderen te onderscheiden.
Boodschap – Doelgroep – Doel – Middel
Promotiestrategieën
Volgens ons zijn er 6 promotiestrategieën, die gecombineerd kunnen worden om voor een optimaal resultaat. De verschillende strategieën die hier onder vallen zijn: Reclame (online, krant en televisie)
🌪️ Public Relations (het werken aan een goed imago)
🌪️ Verkoop promotie (korting, spaaracties en bijvoorbeeld gratis downloads)
🌪️ Merchandise (hebbedingetjes om live weg te geven)
🌪️ Persoonlijke verkoop (face-to-face, telefonisch of online via een chat)
🌪️ Joint venture (versterk elkaar)
Hierbij is het belangrijk om keuzes te maken welke passen bij je communicatiedoelstellingen. De promotie mix is sterk als je ze in volgorde uitwerkt. Ze maken samen je promotieplan tot een geheel.
In andere blogs gaan we nog verder op in op het promotieplan, zoals de doelgroepanalyse, het kiezen van een geschikte medium en de promotiestrategieën. Maar onze eerst volgende marketingblog zal gaan over een andere P, namelijk: Fysiek bewijs.
