Vergroot je online zichtbaarheid voor jouw zaak
Vergroot je online zichtbaarheid om je zaak te promoten, verkoop te stimuleren of om je expertise als ondernemer te delen.
Als ondernemer ben je altijd aan de slag voor je bedrijf. Zelfs op de dagen dat je met vakantie bent, ben je er stiekem toch mee bezig. Dit begrijpen wij van Yuna Sky maar al te goed. Wij zijn namelijk een groep vrouwelijke ondernemers met het idee dat een week bestaat uit veel meer uren, dan dat dit daadwerkelijk is. Daarom zijn wij ook verder gegaan als team, waardoor je taken uit handen kunt geven en informatie met elkaar kunt delen.
Daarom schrijven wij ook samen dit artikel, zodat je leert welke essentiële onderdelen er belangrijk zijn voor je online zichtbaarheid.
Mocht je een fysieke winkel hebben, in welke branche dan ook, dan is het goed om je ook online te positioneren. Hier zal een hele nieuwe wereld voor je opengaan, want er is ontzettend veel mogelijk.
Daarbij komt ook nog, dat de basis volledig gratis is. De uren die je erin steekt zijn namelijk je enige kosten. Daarom hebben wij een lijstje voor je gemaakt met de onderdelen waar je vandaag nog (gratis) mee kunt starten.
Welkom in de online Ondernemerswereld!
Wij verwelkomen iedere week nieuwe ondernemers en dat maakt het online gedeelte leuk en lastiger. Leuk omdat je hierdoor je eigen netwerk vergroot en lastig om als ondernemer op te (blijven) vallen.
Toch moet je de positieve voordelen in gedachten houden. Daar komt bij, je hoeft niet eens veel moeite te doen om daadwerkelijk op te vallen. Het is namelijk de bedoeling dat de online mogelijkheden voor jou gaan werken. Het enige wat je daarvoor maar hoeft te doen is, consequent ‘iets’ delen.
Al je communicatie uitingen worden ook wel: ‘content’ genoemd. Hier valt praktisch alles onder. Denk bijvoorbeeld aan, het delen van sociale media berichten, afbeeldingen, vak artikelen, video’s, podcast afleveringen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Door regelmatig content te delen via meerdere kanalen, ga je vanzelf opvallen bij je potentiële klanten. Je kunt ook meerdere content met elkaar gaan mixen. Dit is efficiënt, omdat je maar één keer het werk hoeft te doen.
VERGOOT JE ZICHTBAARHEID
De gratis mogelijkheden om vandaag nog te starten, zijn..
- Google mijn bedrijf
Al jaren is Google een topspeler in Ondernemersland. Je kunt er letterlijk niet meer omheen. Daarom is het goed om juist Google voor je bedrijf in te zetten. Waarom? Voor iedere vraag die je hebt, ga je naar Google om achter het antwoord te komen. Je potentiële klanten doen dit ook en daarom kan jouw zaak bovenaan in de zoekresultaten verschijnen.
Zoals je kunt lezen is Google dol op bedrijven en daarom heeft hij ‘Google mijn bedrijf’ opgericht. Dit onderdeel van Google is speciaal voor bedrijven, omdat hij de consument meer wil vertellen over jouw zaak. Denk bijvoorbeeld aan, wat voor onderneming heb je, welke openingstijden hanteer je en ga zo maar door. Al het hoognodige wat je maar over een zaak wilt weten, kun je hier vinden.
Dit onderdeel is volledig gratis en daarom zeker een aanrader om dit direct voor je zaak in te vullen. Hierdoor zorg je ervoor dat Google voor jouw bedrijf gaat werken. Geweldig toch?
- Sociale media
Voor je sociale media kanalen hoef je pas te betalen wanneer je wilt gaan adverteren. Daarom mag deze ook absoluut niet ontbreken in dit lijstje met de gratis mogelijkheden. Met sociale media, bedoelen wij: Facebook, Instagram en LinkedIn.
Dankzij de kanalen die je inzet, kun je werken aan de onderliggende band met je potentiële klanten. Je kunt ze een uniek kijkje achter de schermen geven, je team aan ze voorstellen, meer vertellen over de producten die je verkoopt of waarom je bent begonnen met je zaak.
Door unieke informatie over je bedrijf te geven of tips over je producten en/of diensten te delen, krijg je een betere band met je klanten. Ze gaan hierdoor echt op zoek naar je nieuwste berichten omdat ze alles over je willen weten. Geef ze daarom ook de informatie die ze willen.
Kun je wel wat inspiratie hierover gebruiken? Download dan gratis tips uit onze Toolbox. Hier delen we handige tips voor je sociale media content.
- Blogs schrijven
Door het schrijven van blogs, ook wel artikelen genoemd, kun je vakkennis delen met je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld blogs schrijven over de voordelen, de mogelijkheden en ga zo maar door.
Door je producten online te verkopen, krijgt jouw potentiële klant alleen de informatie die jij met hun deelt. Het liefst ken ik het product door en door, voordat ik over ga tot aankoop. Dat ik het als het ware aan kan raken of zelfs kan ruiken. Een blog over je product, kan doorslaggevend zijn, omdat ze aan nieuwe informatie komen.
Op de meeste websites kun je gratis blogs toevoegen. Achter de schermen, heet dit ook wel ‘berichten’. Zeker de moeite waard om te zoeken waar dit staat op je website, zodat je blogs kunt toevoegen.
Daar komt bij, Google is dol op blogs. Deze grote zoekmachine wil namelijk op iedere zoekopdracht een antwoord geven. Hiervoor zet hij blogs in en daar kun jij natuurlijk goed op inspelen.
- E-mails versturen
Wat ook nog steeds werkt is e-mail marketing. Je kunt e-mailadressen vergaren en vervolgens informatie sturen. Zorg ervoor dat de mails die je gaat versturen, aansluiten bij je doelgroep. Dat je ze niet gaat spammen, waardoor ze zich gaan uitschrijven van je e-maillijst.
Je kunt bijvoorbeeld je bon of garantie bewijs versturen per e-mail. Bonnetjes raken kwijt of de inkt vervaagt. Doe je klanten een plezier en stuur ze per mail. Daarbij kun je ook een (kleine) handleiding geven, waardoor ze het product op de juiste manier gaan gebruiken. Jij kent namelijk de producten door en door, maar wij niet. Daarom is dat ideaal voor ons, als jouw klant.
En, wij willen natuurlijk ook acties per e-mail krijgen. Heb je een toffe actie, dan kun je die per e-mail naar je huidige klanten sturen. Hierdoor vergroot je de kans op een vervolg aankoop. Wij zijn namelijk gek op acties en promo’s. Denk hierbij wel aan je e-mail titel. Maak duidelijk waar je e-mail over gaat, waardoor er meer mensen je e-mail daadwerkelijk gaan lezen.
- Video’s maken
Over alles kun je video’s opnemen voor je bedrijf. Denk hierbij aan, je producten, nieuwe inrichting van je winkel tot aan het voorstellen van je team. Door vervolgens je video’s te delen op YouTube, gaan deze video’s ervoor zorgen dat je zichtbaarheid vergoot wordt.
Mensen houden van video’s. Even ontspanning en nieuwe informatie vergaren. Ze willen, voor de aankoop van een willekeurig product, zeker zijn. Door hiervoor meerdere video’s te maken, overtuig jij ze ervan dat ze het ook echt willen. Ze kopen het dan ook het liefst bij de winkel, waarvan ze de video hebben gezien.
Wist je dat YouTube ook volledig gratis is? Je hebt alleen een G-mail account nodig en je kunt je eigen kanaal oprichten.
Wil je opvallen op YouTube als ondernemer? Lees dan dit artikel die Martiena van Echt Presenteren heeft geschreven. Zij is presentatiecoach en al jaren druk bezig op YouTube.
- Pinterest gebruiken
Ondertussen is Pinterest meer dan alleen voor hobbyisten. Het is namelijk een grote visuele zoekmachine geworden. Over de gehele wereld is dit een grote speler en wij in Nederland gaan dit ook steeds meer gebruiken. Het is zeker een meerwaarde voor ondernemers.
Je kunt dit eigenlijk zien als een verzamel pagina. Je kunt bijvoorbeeld je video’s blogs, sociale media berichten hier op ‘pinnen’. Door je berichten hier op vast te zetten, worden deze nog sneller door Google gebruikt. Je afbeeldingen worden door Pinterest ook bij de afbeeldingen op Google zoekresultaten getoond.
Het is belangrijk dat als je Pinterest gaat aanmaken, je direct voor een business account gaat, al kun je dit ook op een later moment nog aanpassen. Daarbij kun je ook je andere sociale media kanalen, je website en YouTube toevoegen. Het enige wat je maar hoeft te doen, is je accounts verifiëren, zodat hij weet dat ze bij je Pinterest account horen.
Oftewel, in de online wereld kun je een hoop werk verrichten en dat allemaal zonder dat je ervoor hoeft te betalen. Lees duidelijk wat er staat en maak de accounts aan. Er is weinig dat je echt verkeerd kunt doen. Mocht je er niet uitkomen of het kost je te veel tijd, dan kun je Google raadplegen. Hierdoor kun je direct zien wat jezelf zou doen als je iets niet weet.
Ga je dan liever een blog lezen, een video bekijken of kom je bij Pinterest terecht?
Zoals je ziet kom je weer terug bij de basis, wat gratis te vinden is. Dankzij de online wereld kun je praktisch alle informatie over alle producten vinden. Daarom is het goed om dit ook te doen, maar dan op je eigen manier.
Door informatie te delen, ga je werken aan de band met je klanten. Tegenwoordig maakt het namelijk niet meer uit, waar je zaak staat. Je kunt producten versturen door heel Nederland voor een paar euro meer. Ze willen geholpen worden door een vak expert en hierdoor kun jij het verschil maken met jouw zaak.
Laat zien wie je bent, welke producten je verkoopt en waarom jullie vak experts zijn.
Dit is een duoblog geschreven door Annemieke & Martiena