Wat maakt jou uniek?
Een eerste indruk is veelbepalend. In deze blog deel ik mijn kijk op de “elevator pitch”, geef ik je mijn presentatie-tips en stel ik je de vraag: Hoe presenteer jij jezelf & wat maakt jou uniek?!
Sommige ondernemers vinden het lastig om zichzelf en/of hun bedrijf te presenteren. Dit is natuurlijk verre van wenselijk, want als ondernemer is er niets belangrijker dan jezelf presenteren. Jezelf presenteren doe je de hele dag door, bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst, een cursus, maar ook in de winkel en op het schoolplein. Het is dan belangrijk dat je wat kunt vertellen over jezelf, je bedrijf, je dienst en/of product. Laten we starten bij het begin.
Wat maakt jou uniek?
Hoe goed ken jij jezelf? Hoe wil jij overkomen en waarin wil jij je onderscheiden? Iedereen is uniek, maar waarin ben jij uniek? Ondernemers kunnen hun bedrijf vaak heel goed pitchen, maar hoe zorg je ervoor dat de klant naar jou toe komt?
“Als je weet hoe je gezien wilt worden, dan kun je eraan werken om ervoor te zorgen
dat anderen je ook daadwerkelijk zo gaan zien”
Zorg dat je authentiek, uniek, onderscheidend en zichtbaar bent
Ben jij nu ook benieuwd hoe je overkomt en hoe jij je hier in kunt gaan ontwikkelen?
Denk eens na over de volgende 3 vragen:
1. Waarin wil je groeien
2. Noem 3 eigenaardigheden van jezelf
3. Wat geeft je energie, plezier en maakt je vrolijk?
Presenteren door te pitchen?!
Omdat je soms maar heel kort de tijd hebt om een sterke indruk achter te laten is daar de “elevator pitch”. Persoonlijk ben ik niet heel enthousiast over deze stijl van jezelf presenteren. Je kunt natuurlijk zoveel mogelijk willen vertellen in een korte tijd, maar ik denk dat je verder komt door het tonen van oprechte interesse in een ander. Toch is het enorm belangrijk dat je altijd je “verkooppraatje” klaar hebt.
Hieronder deel ik mijn 8 presentatie-tips:
- Zorg dat je een kort verkooppraatje klaar hebt welke alle ingrediënten bevat om je luisteraar een goede indruk te geven over wie jij bent, wat je doet en waar jij voor staat.
- Vraag je van tevoren af welk effect je met je verhaal wilt bereiken. Geef de inhoud van je verhaal een doel: vertel kort wat je doet waar je voor staat, wat je kracht is. Kortom: wat maakt jou uniek.
- Een verhaal blijft beter “hangen”, dus zorg voor een opbouw welke bestaat uit een opening, inleiding en slot. Start met een prikkelende openingszin en stel jezelf eerst eens netjes voor.
- Wees niet bang, iedereen was onbekend voor je ze leerde kennen. Stap uit je veilige omgeving een leer mensen kennen. Ieder nieuw contact is interessant, zij hebben allemaal hun eigen netwerk.
- Het is belangrijk dat het geen eenrichtingsverkeer wordt, maar een prettig gesprek. Stel vragen, luister aandachtig en ga op zoek naar gemeenschappelijke interesses.
- Wees altijd open en oprecht. Sta open voor nieuwe contacten, de ander merkt als je gemaakt interesse toont.
- Een visitekaartje geven is is leuk, maar heeft alleen nut als er iets mee gedaan wordt. Bewaar deze dan ook voorbij het afscheid en geef deze enkel als je met de ander verder in contact wilt komen.
- Blijf bij het “afscheid” niet vaag over je intenties. Wil je een vervolg geven aan deze kennismaking, maak dat kenbaar en koppel er een actie aan.
Zoals gezegd: pitchen kun je leren!
Dat is leuk die tips, maar hoe begin je? Een inspirerende tekst kun je van te voren bedenken. Bedenk hoe je wilt dat anderen jou zien. Hoe wil je overkomen, hoe wil je dat je wordt onthouden. Schrijf je tekst op en om deze te optimaliseren is het zaak dat je gaat oefenen. Dit oefenen kan thuis voor de spiegel, maar ook door bijvoorbeeld te pitchen aan je partner, familie, vrienden, etc.
Wil je hier direct mee aan de slag?
Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.
Succes, Annemieke